Vandaag is het:
 
 
AG Ems gaat als eerste met veerboot op gas over de Waddenzee varen
laatste update: 19:53 uur
AG Ems gaat als eerste met veerboot op gas over de Waddenzee varen
Foto`s door: MarineTraffic/damsterspirit
Tekst door: Groningen Seaports
Eemshaven - Borkum - De Ostfriesland van AG Ems wordt de eerste veerboot in het waddengebied die op Liquefied Natural Gas (LNG) gaat varen. AG Ems heeft de Duitse scheepswerf Brenn und Verformungstechnik in Bremen de opdracht gegeven het schip om te bouwen. Het complete aandrijfsysteem en het achterschip van het schip zullen vervangen worden. In verband met hogere kosten is er bewust niet gekozen voor nieuwbouw, maar voor het ombouwen van het huidige schip. 

De grootste kosten zitten in de vervanging van de motoren en het LNG-systeem. Door de LNG-installatie zal het schip 20% minder koolstofdioxide, meer dan 90% minder stikstof- en zwaveloxide en helemaal geen fijnstof meer de lucht in blazen. Hiermee voldoet het schip volledig aan de emissie-eisen die in 2016 zullen gelden. Deze lage uitstoot, bij een hogere capaciteit en een hogere snelheid, draagt bij aan de werelderfgoed status van de Waddenzee.

Om alle nieuwe systemen in te bouwen, zal er eerst een compleet nieuw achterschip gebouwd worden begin volgend jaar. Dit achterschip zal circa 15 meter langer worden dan het huidige. Hierdoor zal aan boord de ruimte ook toenemen. Op het autodek neemt de oppervlakte met 20% toe en op het zonnedek met 75%. De passagierscapaciteit in de salons zal niet toenemen, omdat er ruimte nodig is voor de LNG-installatie en een complete vernieuwing van de salons. Daarnaast wordt de horeca vernieuwd, komt er een rokerssalon, een lift en wordt er airco aangelegd. Als het vernieuwde achterschip is geproduceerd, zal de Ostfriesland in april 2014 de werf op gaan. De verbouwing van het schip zou klaar moeten zijn in juni, waarna het schip in de zomerperiode kan gaan varen.

Terug naar de vorige pagina

 

Foto`s
AG Ems gaat als eerste met veerboot op gas over de Waddenzee varen      

Bottom